عراقچی: انتقال پیام بین ایران و آمریکا ادامه دارد

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که طی روزهای جمعه و شنبه در ترکیه حضور داشت، در گفت‌وگو با یک شبکه ترکیه‌ای، به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه حمله به ایران هشدار داد.



عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر گفت‌وگو و مذاکره میان ایران و آمریکا هم خاطرنشان کرد: هیچ مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد، طبیعی است پیام‌هایی از طریق برخی کانال‌های ارتباطی رد و بدل می‌شود اما این پیام‌ها به معنای مذاکره نیست.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: این‌که میان آمریکا و اسرائیل چه می‌گذرد را نمی‌دانیم اما می‌دانیم که آمریکا به اسرائیل کمک می‌کند و اگر حمله‌ای از طرف اسرائیل صورت بگیرد از سوی آمریکا کمک شده است.

او در ادامه اظهار داشت: اسرائیل بدون کمک‌های آمریکا نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد، در لبنان و غزه نیز همین‌طور از سلاح‌های آمریکایی استفاده می‌شود، اگر واشنگتن اراده سیاسی واقعی داشت، می‌توانست جلوی حملات را بگیرد و اسرائیل را متوقف کند.

عراقچی با بیان این‌که برای ما «آمریکا متحد صهیونیست‌هاست»، گفت: اگر جنگ گسترده‌ای در منطقه اتفاق بیفتد، آمریکا به این جنگ کشیده می‌شود. ما این را نمی‌خواهیم. جنگ می‌تواند به کشورهای خلیج فارس هم سرایت کند و هنوز هم با قطعیت می‌گویم که فرصت برای دیپلماسی وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوها و مذاکراتی که در مصر و یا در ترکیه داشته است نیز اظهار کرد: جنایت‌های اسرائیل در غزه و لبنان از موضوعاتی است که باید به آن فکر کرد، در این مسائل دیپلماسی کمک کننده و مهم است و برقراری آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی یک ضرورت به شمار می‌رود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین درباره کشیده شدن جنگ در سوریه نیز اظهار کرد: اساسا جنگ در غزه و لبنان احتمالا می‌تواند در سایر نقاط و یا در سوریه نیز کشیده شود.

دیدگاه‌های ایران و ترکیه به یکدیگر نزدیک است

او درباره روابط ایران و ترکیه نیز گفت: ایران و ترکیه روابط بسیار قوی دارند و بر اساس این روابط عمل می‌کنند، موضوع فلسطین یکی از موضوعات مشترک میان ۲ طرف است که آن را پی‌گیری می‌کنند، روابط تجاری و اقتصادی دو طرف در حال افزایش است.

عراقچی افزود: در دیدارهایی که با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ترکیه داشتیم، در مورد پلتفرم ۳ ۳ رایزنی شد. دیدگاه‌های ما به یکدیگر نزدیک است و هر ۲ به صلح در این منطقه فکر می‌کنیم.




عراقچی: انتقال پیام بین ایران و آمریکا ادامه دارد

بیشتر بخوانید